21 Oktober 2012

15 LANGKAH BERJAGA-JAGA KETIKA KELUAR BERSENDIRIAN


Salam sayang buat semua, kalau kita perhatikan sekarang ni memang banyak berita tentang kejadian culik, rogol, ragut, & macam-macam lagi sehingga membawa kepada kematian. manusia sekarang sudah hilang perasaan kasih dan sayang...cuma bsandarkn nafsu semata-mata..

za pun selalu keluar sendirian..huhu..pengalaman paling teruk za pernah kena ialah ditinggalkan sorang-sorang di sebuah bus stop seksyen 26 shah alam oleh sebuah teksi yg enggan hantar ke destinasi dengan alasan ada customer lain yg sedang menunggu.

so, za nak share sikit ape langkah2 keselamatan yg za ambil masa keluar sorang=sorang...
tp, nasihat za better jgn keluar bersendirian, cari kawan sebagai peneman...tp kalau da x de pilihan, boleh try cara za(lau nk ikot la..)



  1. Keluar hanya jika ada urusan penting yang tak dapat di elakkan...jangan kerana nak shopping sanggup keluar sorang2.
  2. Simpan RM50 dalam poket atau selit la kat mana2 sebagai langkah persediaan andai berlaku masalah seperti ragut dan kehilangan beg tangan/dompet. Duit tu nanti boleh guna untuk call polis ke, tambang balik ke...
  3. Bawa payung walaupun tak hujan. payung boleh dijadikan sbgai senjata...
  4. Pakai pakaian yg sesuai. Berseluar panjang, tumit kasut tidak terlalu tinggi,dan tidak menarik perhatian orang. Pakaian pun penting bagi elak diri jadi mangsa atau bila berlaku kejadian tak diingini, anda sudah bersedia untuk melakukan aksi "stunt" seperti melompat keluar dr kereta, menendang, berlari 4x 400m, lompat pagar atau lompat kijang.
  5. Pergi ke tempat yang biasa dikunjungi. Jangan pergi ke tempat yang kita tak pernah jejak. Kenapa ye?? sebab nanti masa kita leka cari jalan/ arah, ada yg memandang mnunggu masa sesuai..lagi satu sebab ialah, kita tak tahu di mana boleh minta bantuan atau arah sesuai untuk lari menyelamatkan diri.
  6. Elak pergi terlalu jauh dari tempat tinggal..contohnye, tinggal di shah alam, tapi pergi sorang2 ke seremban. better jangan la...
  7. Jangan mudah mempercayai orang lain. Ayat ni agak "klise" tapi sangat membantu.
  8. Jika ada sebarang pertanyaan tentang arah, bertanyalah pada pak guard @ jurujual sekitar situ. Kalau nak lebih selamat, tanya lebih dari 1 orang soalan yang sama untuk kepastian.
  9. Berjalan2 dalam kawasan yang ramai orang. Elakkan kawasan sunyi seperti tempat parking kereta... 
  10. Guna bus, tren, LRT lebih baik berbanding teksi.
  11. Jangan berada di bus stop sorang2...sekarang byk berita kes culik berlaku di bus stop. Cari kelompok yg sebaya dan sejantina dan duduk dlm kelompok tu dan berlagak la macam korang sebahagian dari diorang...za biasa buat benda ni masa tengah tunggu bus, duduk sebelah sekelompok budak2 perempuan yg juga pelajar, berborak2 dengan diorang...so, after that, diorang pulak tegur za...selain selamat, kenalan pun bertambah..huhu~   (hebat x idea za??)
  12. Sentiasa contact dengan kenalan ke mana kita pergi..sekurang2nya ada yg tahu di mana kita berada.
  13. Elakkan diri dari orang yang mencurigakan & ingat no phone kecemasan seperti 999.
  14. Jangan keluar lama2. Balik seusai habis urusan.
  15. Belajar seni mempertahankan diri. Tahu yang asas pun da ok.. 
[note: serang di titik2 lemah seperti mata (cucuk), tengkuk (tetak), dagu (serangan dari bawah), belakang lutut (tendang di bahagian pelipat), kepala/muka, perut dan bahagian penyawa (tendang sekuat hati)]





Ok, pape pun harap korang semua selamat dan sihat2 sentiasa. INGAT, malang tak berbau...berhati2 la walau dimana kita berada...


<Miss Za>

Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This

Tiada ulasan

Catat Ulasan

Komen, Komen, Komen....
Jangan tak komen....
^_^

 
COPYRIGHT PROTECTED ZA'S PLACE | BLOG DESIGN BY ADAMFAIZ