8 Februari 2013

Yang paling dibenci itu Yang paling disayangi

"Yang paling diorang benci itu sebenarnya yang paling diorang sayang". Tu la kata-kata kawan baik Za masa Za mengadu domba tentang layanan yang Za terima masa tinggal di rumah nenek. Za selalu kena bebel, kena marah, kena caci maki, dan yang seangkatan dengannya. Kadang-kadang rasa tak tahan. Mana idak nyew....bila nak minum air dengan sedara mara sendiri diorang cakap, "Kau tuan rumah, nak minum pergi buat sendiri kat dapur!" dan bila Za lupa nak letak bekas ikan bilis atas peti ais lepas masak nasi goreng untuk diorang, diorang cakap "kau tu kalau da menumpang buat cara menumpang, rumah orang buat cara buat cara rumah orang, bla, bla, bla %*&@#".*ayat yang agak kurang sopan ni terpaksa ditapis*. So, aku konpius la, aku ni tuan rumah ke penumpang je dalam rumah tu. OK la, tak perlu kot nak cerita banyak tentang keseronokan hati ini dan kesedapan gegendang telinga yang Za alami setiap hari.

Ok, berbalik pada ayat yang kawan Za cakapkan tadi, Za masa tu sangat la tidak setujunya. Macam mana pulak budak perempuan nakal yang diorang benci sangat ni boleh jadi yang paling diorang sayang? Bila tengok sepupu yang lain dilayan baik rasa macam jeles la plak..*Jeles sangat2 >.< *

Tapi bila Za da sambung belajar ke Shah Alam, da tak tinggal dengan diorang lagi..baru Za faham. Kepulangan Za sentiasa dinanti-nanti dan disambut mesra oleh diorang. Lepas je bersalam dengan diorang, diorang cakap "Nanti tolong kemas bilik nenek ye?", "Nanti tolong angkat gobok(almari) ye?". Ciss 1000x.... Haha.. :p

Sekarang diorang layan Za baik je. Masa Za pitam dan jatuh sakit dulu pun Za tinggal di rumah nenek. Diorang yang jaga Za sampai Za sembuh. Kadang-kadang Za serabut gak nak membahagi-bahagikan perhatian antara rumah nenek dengan rumah emak. Tapi tu bukan masalah besar maa... Janji mulut mau manis sama orang tua. 

Masa dia ada kita tak hargai, bila dia dah pergi baru terasa sunyi. Za tak kesah apa yang diorang pernah kata. Itu cerita dulu. Sebab yang menyakitkan itu jadi pembentuk diri Za agar lebih cekal. Yang pahit itu jadi pengalaman bermakna dalam hidup Za. Ececeh...sastera gitu~ Setiap sesuatu pasti ada hikmahnya. Hikmahnya, Za sukakan sekolah coz Za tak suka duduk rumah..haha. Za juga kalau buat kerja suka cek banyak kali takut ada silap. Kalau silap kena marah. And more important is....They Love Me and I Love Them All.. 
~I LOVE MY FAMILY~

                                                                                                            
Share this Post Share to Facebook Share to Twitter Email This Pin This

4 ulasan:

  1. betul tu..biasanya macam tulah..

    BalasPadam
  2. ooo...
    mengumpat kat sini ek...
    bagitau nenek nanti...

    BalasPadam
  3. hooo, bila baca lirik hey lihat nona jauh , barulah tahu, bila dah berjauhan , baru ada rasa sayang, hmmm

    BalasPadam

Komen, Komen, Komen....
Jangan tak komen....
^_^

 
COPYRIGHT PROTECTED ZA'S PLACE | BLOG DESIGN BY ADAMFAIZ